Wolfsburg a Autostadt

Němečtí přátelé se mi vždy divili, co se mi na Wolfsburgu neboli Vlčím hradu líbí. Pracovali zde v ústředí Volkswagenu a po práci byli rádi, že mohou zmizet do nedalekého „velkoměsta“ Braunschweigu. Nikdy tak nemohli pochopit, že pro turistu je Wolfsburg se svými atrakcemi naprosto skvělým místem.

Pohled na nasvícený Autostadt z komínu staré elektrárny ukazuje, o jak monumentální komplex se jedná. Foto: Shutterstock

To, že se blížíte k Wolfsburgu, poznáte zcela bezpečně podle stále se zvyšujícího procenta vozů značky Volkswagen v okolním provozu. Pokud jste to dosud nevěděli, tak právě v tomto městě na řece Aller totiž sídlí automobilka s VW ve znaku. Ani náznakem to však neznamená, že byste vjížděli do industriální a zpustošené zóny, ba naopak!

Poválečně Moderní fusion
Ačkoliv „Vlčí hrad“ byl poprvé zmíněn už roku 1302 jako sídlo rodu Bartensleben, město, tak jak je známe dnes, bylo založeno až 1. července 1938, a to pro pracovníky čerstvě založené automobilky. Dostalo poetický název „Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben“. Wolfsburg se mu začalo říkat až po druhé světové válce, přesně od 25. května 1945.

Právě z předválečné a válečné doby pochází to nejstarší, co ve městě najdete. Pokud jste milovníci architektury, zajisté vás upoutají dlouhé řady v blocích stojících činžáků, které jako by předznamenávaly klasické panelové domy. Najdete je prakticky v celém širším centru. Pokud si na architekturu příliš nepotrpíte, i  tak vás zaujme samotná nejstarší budova továrny Volkswagen. Nachází se hned na břehu Mittellandkanalu (což je mimochodem vodní spojnice mezi Polskem, Českou republikou, Německem, Švýcarskem, Francií a Beneluxem), na délku má téměř jeden kilometr a z jedné strany jí dominuje elektrárna se čtyřmi komíny, které se v době adventu nasvěcují jako symbolické svíce, a z druhé strany vysoká budova ústředí s kancelářemi, ve kterých dodnes sedí vedení koncernu. Samotný komplex všech továrních budov je pak s necelými 6,5 miliony čtverečních metrů největším výrobním závodem na světě. Tak trochu jako kontrast k  cihlové budově továrny postavili v roce 2005 hned na druhém břehu Mittellandkanalu interaktivní přírodovědecké centrum Phaeno. Jeho ladné tvary navrhovala známá architektka Zaha Hadid a budova v roce 2006 získala cenu Královského institutu britských architektů.

Skleněné věže s vozy Volkswagen. Foto: Shutterstock

Pokud budete mít štěstí na hrací den a máte rádi fotbal, zajděte se také podívat na Bundesligu! Doby, kdy VfL Wolfsburg válcoval všechny soupeře při cestě za titulem jako v roce 2009, jsou už sice pryč, ale zeleno-bílá atmosféra je tu vždy velkolepá.

Město aut – Autostadt
Tím hlavním turistickým lákadlem Wolfsburgu je ale Autostadt. Když zde v roce 2000 na místě bývalé skládky tento zábavní park otevírali, doufali, že do deseti let přiláká 10 milionů návštěvníků. Zájem veřejnosti byl ale naprosto enormní a tak tu aktuálně přivítali již přes 35 milionů hostů. Není divu – automobily táhnou, a proto se z místa, kde se v samostatných pavilonech prezentují značky Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Volkswagen Užitkové vozy, Bentley, Lamborghini, Bugatti a Porsche, stal druhý nejnavštěvovanější tematický park v Evropě, hned po pařížském Disneylandu.

Právě koncept samostatných pavilonů umožňuje všem koncernovým značkám představit se tak, aby to korespondovalo s jejich zaměřením a samozřejmě i se zemí původu. Nebojte se tedy v pavilonu Škody pozdravit hezky česky. Dále v Autostadtu najdete také muzeum automobilové historie, tzv. Zeithaus, ekologicky zaměřené expozice v hlavní budově, celou řadu restaurací, předávací centrum vozů Volkswagen, pro které si sem jezdí rodiny z  celého Německa a  dalších zemí, terénní polygon či proslulé prosklené věže pro celkem 1000 aut.

Pokud chcete stihnout vše, vyhraďte si minimálně den a 14,25 eura na celodenní vstupenku. Za 8 eur navíc pak můžete i na prohlídku již zmíněné továrny – stojí za to!

Travel Digest infobox

Jak se tam dostat: Z Prahy do Wolfsburgu jeďte autem přes Drážďany, Lipsko a Magdeburg. Za 4 hodiny jste tam!
Kde bydlet: Ritz-Carlton – vede k němu cesta z  různých povrchů, po kterých se v historii jezdilo.
Kde (co) jíst: Možností je nepřeberně, ale určitě si dejte Original Currywurst v bistru Tachometer v předávacím centru!

Lukáš Novák

 

Bez komentáře

Buďte první, kdo tento článek okomentuje.

Vložit komentář