Jízda autem do zahraničí nepřináší jen samé úžasné zážitky, ale také odlišné předpisy, různá mýta a počítání, ve které zemi se vyplatí natankovat. Abyste se vyhnuli pokutám i zbytečným stresům, připravili jsme pro vás detailní přehled toho, na co si dát na cestách pozor.
Určitě neprohloupíte, když si kromě tohoto čísla Travel Digestu vezmete s sebou do auta na dovolenou i navigační systém: řada z nich dnes totiž už běžně kromě rad, jak jet správnou cestou, také informuje o různých poplatcích na vybrané trase. A právě v těch panují v rámci evropských zemí velké rozdíly!
Rada 1: sledujte krátkodobé dálniční známky
Suverénně nejméně oblíbené jsou ty země, které požadují za vjezd na dálnici uhrazení poplatku formou dálniční známky, ale nenabízejí přitom její krátkodobou verzi. Klasickým příkladem je Švýcarsko a tamní výhradně roční viněta za 40 franků (přes 700 korun).
Nepříjemnou zátěží pro peněženku je cesta přes Slovinsko pro ty, kteří míří do Chorvatska. Nedlouhý dálniční úsek přes Slovinsko není levný. Tamní vláda sice přistoupila na zavedení krátkodobé dálniční známky, ale za nevýhodných podmínek. Od letošního 1. července bude v nabídce sedmidenní nálepka za 15 eur. V přepočtu 400 Kč zaplatí dokonce dvakrát každý, kdo v Chorvatsku zůstane více než sedm dní.
„Návrh Slovinců dělá z řidičů blázny,“ kritizuje slovinské úřady Mario Rohracher z rakouského ÖAMTC v článku na webových stránkách tohoto autoklubu.
Ostatní evropské země přitom nabízejí krátkodobou známku výrazně levněji. V Rakousku stojí desetidenní nálepka 7,70 eur, okolo 8 eur zaplatí řidiči za stejně dlouhou vstupenku na maďarské dálnice, na Slovensku mají jako v České republice sedmidenní známku, u východních sousedů se za ni platí 5 eur.
Mýtnice v podobě malých budek s výběrčími patří dnes hlavně k dálnicím Francie, Itálie, Španělska či Portugalska, ale také k alpským tunelům či dlouhým mostům.
Rada 2: nastudujte si, kde natankovat
Různé jsou vedle poplatků za dálnice také ceny paliva v evropských státech. Podle přehledu průměrných cen, vydaného v dubnu 2009, který pravidelně sestavuje švýcarský turistický klub TCS, patří české ceny k nižším.
Nejdráže prodávaly letos začátkem jara benzin a naftu nizozemská čerpadla (1,35/1,03 EUR za litr benzinu/nafty), belgická (1,27/1,01), dánská (1,27/1,12), německá (1,24/1,07) či italská (1,19/1,12).
V Chorvatsku cenový žebříček ukazoval ceny o něco nižší než v Česku, na Slovensku zase o pár korun vyšší, Rakousko se jevilo v cenách paliv srovnatelné s tuzemskem. O několik eurocentů levněji se v dubnu tankovalo v Řecku i Španělsku.
Všude platí, že ceny za benzin a naftu bývají vyšší na dálnici než ve městech nebo u silnic nižších tříd. Výhodné je zpravidla tankování u supermarketů.
Celý článek včetně mnoha dalších praktických rad a tipů na cestu, naleznete v časopisu Travel Digest 6/2009.