Přemýšlíte, kam se na podzim vydat na prodloužený víkend a přitom moc neutratit? Pak čtěte tento článek: nejen, že vám vysvětlíme, jak fungují low costy, ale máme pro vás také kompletní přehled letů a cen nízkonákladových společností, které létají z Prahy.
Ještě před pár lety bylo označení „low cost airline“ div ne módou. Pravda je, že agresivní cenová politika low costů přinutila zavedené společnosti k úsporám i nové obchodní politice. Výsledkem je, že rozdíl mezi low costem a „normální“ leteckou společností se významně setřel. Low costy často létají v dané oblasti na vedlejší či vzdálenější letiště a za jakékoli další služby se u nich platí. Ovšem platby za zavazadla dnes už vybírají i některé „velké“ aerolinky. Dokladem prolínání low costů a zavedených leteckých fi rem je koncept Click4Sky. Tohoto dopravce v reálu nikdy neuvidíte: jde o marketingový nástroj, jímž ČSA prodávají omezený počet zpátečních letenek do čtyřiceti míst po Evropě v jednotné ceně 2780 Kč (v ceně je přitom i zavazadlo a občerstvení na palubě).
Na úvod pro vás máme dobrou zprávu: i současná ekonomická krize s sebou nese výhody, tedy konkrétně pro cestovatele, protože letecká doprava nebyla nikdy v historii tak laciná. I výběr destinací je v roce 2009 tak široký a různorodý jako nikdy předtím. Stačí sednout k internetu a strávit u něj nějakou tu půlhodinku. Abyste při hledání toho nejvýhodnějšího spojení neklikali na klávesnici zbytečně dlouho, přinášíme vám spoustu užitečných tipů.
Nová štika v rybníku se jmenuje Wizz Air
Nejviditelnější letošní změnou na českém leteckém nebi je příchod maďarského dopravce Wizz Air do Prahy-Ruzyně. Linky u nás zavádí postupně a v některých případech jde do konkurence s již existujícími relacemi jiných dopravců, hlavně se společností SkyEurope (Řím, Paříž, Benátky- Treviso), některé destinace jsou ale z Prahy premiérové (Eindhoven, Liverpool, Malmö). V porovnání s jinými low costy nalétává Wizz Air více měst ve východní Evropě, například Bukurešť, Temešvár, Kyjev či Varšavu. Na přímé linky z Prahy na východ si ale zatím musíme počkat.
Ryanair: nejširší síť a úskalí přípojů
Největší podíl na nízkonákladové dopravě po Evropě drží dlouhodobě irský Ryanair. Do střední a východní Evropy se mu ale zatím moc nechce. Z Prahy s Ryanairem doletíte jen do pěti destinací, existuje i linka z Brna do Londýna. Mnohem více možností se před vámi otevře, pokud se nebudete bát kombinace dvou na sebe navazujících letů. Mezi důležité uzly Ryanairu totiž patří Milán/Bergamo (skoro 50 linek, z Prahy tam doletíte se SkyEurope nebo Wizz Airem) a podobně je na tom i Frankfurt/Hahn či Londýn-Stansted.
Většina low costů ovšem nezajišťuje návaznost letů ani v rámci vlastní sítě, natož transfer zavazadel. Pokud se rozhodnete pro složitější cestu, musíte si koupit dvě nebo více separátních letenek. V takovém případě si dejte pozor na přípoje: je hazardem naplánovat si cestu tak, aby mezi příletem a odletem ze stejného letiště byly méně než dvě hodiny. Pokud by vám totiž druhý spoj uletěl, můžete prodělat i několikanásobek původní ceny letenky – peníze vám nikdo nevrátí.
Mýtus, který padl
Bývaly doby, kdy platilo: čím dříve si letenku u nízkonákladové společnosti zakoupíte, tím je levnější. Nemusí to být pravda, většina aerolinek pořádá různé „akce“, kdy na méně vytížených linkách levně vyprodává zbylá místa i pár dní dopředu. Přesto se některé pravidelnosti dají vysledovat. Skoro vždy jsou dražší letenky v exponovaných termínech (po celý rok pátek až neděle, dále Vánoce a Velikonoce). Léto bývá dražší než jaro či podzim a na nově zaváděných linkách můžete někdy letět skoro zadarmo. Nenechte se zmást reklamou typu „biggest sale ever“. Vždy přijde další výhodná akce. A pokud to s leteckým cestováním myslíte vážně, nechte si od hlavních nízkonákladových společností posílat na e-mail newslettery. Budete tak mezi prvními, kteří se o slevách dozvědí – a můžete ušetřit tisíce.