Experti radí: Jak poznat spolehlivou cestovku?

Jak poznat spolehlivou cestovní kancelář, která nezkrachuje a nenechá klienta na holičkách? Na to se často ptá mnoho těch, kteří se chystají k nákupu zájezdů. Přinášíme návod, jak na to.

Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, doporučuje, aby si klienti dávali pozor na varovné příznaky, které mohou ukazovat na hrozící problémy.

Tyto příznaky si může klient sám zjistit a rozpoznat:

– cestovní kancelář je opakovaně v médiích propírána za to, že jsou její klienti neubytováváni nebo opakovaně stěhovaní do jiných hotelů -> důvodem může být nezaplacené ubytování

– klienti opakovaně čekají dlouho na letišti na letadlo, jelikož má značné zpoždění nebo je původní let zrušen -> důvodem může být nezaplacené letadlo

– cestovní kancelář je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli v minulosti do tristní finanční situace či úpadku jiné cestovní kanceláře či jiné firmy

– cestovní kancelář prodává své zájezdy s velkým např. až ročním předstihem a zároveň žádá od klintů vysoké zálohy -> důvodem může bát špatné “cash flow” tzn. nedostatek hotovosti

– cestovní kancelář mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně -> může to znamenat, že nemá prodáno dostatečné množství zájezdů

– cestovní kancelář prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny -> doporučuji srovnat ceny stejného zájezdu u více CK a nevybírat vždy slepě ten nejlevnější

– internetové diskuse o dané cestovní kanceláři -> zda-li si klienti neobvykle hodně stěžují  v kontrastu s množstvím spokojených klientů

Ilustrační foto: Dreamstime

Z hlediska odborníků existují i další příznaky, které jsou však z hlediska klienta neveřejné :
– vysoký poměr počtu oprávněných stížností na cestovní kancelář vzhledem k počtu prodaných zájezdů -> naše Asociace ihned interně vyzývá danou CK k nápravě

– cestovní kancelář nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá -> znamená to, že CK možná nemá dostatek peněz

– cestovní kancelář neumožní jednat svým obchodním partnerům o problémech ve svých obchodních vztazích ( např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům), vedení CK se zapírají nebo
   nejsou v takových okamžicích dostupní -> znamená to, že CK nemá možná dostatek peněz

– cestovní kancelář posílá jiným cestovním kancelářím (tzn. svým provizním prodejcům) denně mnoho Last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké  -> může to znamenat, že CK nemá  prodáno dostatečné množství zájezdů

– majitelé se snaží cestovní kancelář prodat, nikdo však nemá zájem -> důvodem může být špatná ekonomická situace CK

100% jistotu problémů nelze samozřejmě zaručit, avšak kombinace tří až čtyř těchto kritérií již značí jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor!

Mohlo by vás zajímat