Specialisté na Island: Turisté se bát nemusí

Island se dostal do centra pozornosti kvůli explozi sopky. Jak však přímo na místě před několika dny ověřovali experti na tamní cestovní ruch, turisté se této magické země rozhodně bát nemusí… A na plánech cestovníchanceláří se mění jen detaily…

Hlavním průkopníkem zájezdů na Island je již mnoho let CK Periscope Skandinávie, jejíž pracovník Josef Chodur podniknul koncem dubna cestu po Islandu, aby zmapoval aktuální situaci v této zemi postižené výbuchem sopky. Island totiž patří ke stěžejním destinacím CK Periscope Skandinávie a z tohoto důvodu chtějí její pracovníci poskytovat svým klientům co možná největší množství informací o aktuálním dění na tomto ostrově.

Sopka z letadla (Foto: Periscope Skandinávie)

Zde jsou hlavní závěry jeho průzkumné cesty:

Omezení pro turisty:

Není možné projít první úsek legendárního 4-5 denního treku Laugavegur ze Skógaru (od vodopádu Skógafoss) do Þórsmörku. Tuto cestu přehradilo ve vrcholových partiích lávové pole z menšího výbuchu ze dne 20.3.2010. Výstup od vodopádu Skógafoss proti proudu řeky Skógá údolím krásných vodopádů je možné absolvovat. končení výšlapu a návrat zpět závisí na počasí a aktuální aktivitě vulkánu pod ledovcem Eyjafjallajökull (tj. směr větru, chrlí-li sopka popel nebo jen lávu). Vzdálenost sopky od trasy treku je cca 10 km.

Zprovozněná silnice č.1 (Foto: Periscope Skandinávie)

Zatím není možné dostat se do Þórsmörku (viz část o silniční dopravě). Jakmile bude přístup vyřešen, bude možné vystoupat na tradiční výhledy na ledovce a pro zdatnější turisty též k novému lávovému poli z 20. 3. 2010 (část cesty je velmi strmá, jištěná řetězy)

Sopečný popel: zasaženo je několik farem a silnice č. 1 na jižním pobřeží v bezprostředním okolí sopky (řádově v jednotkách km). Jedná se o vrstvu s tloušťkou několika milimetrů až centimetrů, kterou projíždějící auta rozvíří obdobně, jako je tomu na většině nezpevněných islandských cest, které jsou vedeny po lávových a popelových pouštích.

Sopečný popel na sněhu (Foto: Periscope Skandinávie)

Popelový mrak se buď deštěm smývá k zemi, nebo se pohybuje dle směru větru v proměnlivých výškách. Při zemi se vyskytuje pouze omezené množství, které při současné koncentraci nezpůsobuje dýchací obtíže.

Láva: Lávové pole směřuje do nižších poloh směrem do přírodní rezervace Þórsmörk. 

Viditelnost erupce: Pokud nezakrývají oblohu mraky, což je v této oblasti poměrně časté, je ledovec a sopka viditelná ze západního směru i ze vzdálenosti několika desítek kilometrů. Oblačný sloupec je možné vidět i v dálce až 140 km při plavbě na velryby z Reykjavíku.

 

Pohled na sopku z konce dubna 2010 (Foto: Periscope Skandinávie)

Sopka leží v blízkosti koridoru, kterým přistávají a odlétají letadla z Islandu a může být dobře viditelná z letadla – většinou vpravo při příletu, resp. vlevo při odletu z ostrova. Mezikontinentální lety do severní Ameriky létají nad Islandem a sopka může být vidět velmi nízko pod letadlem i při těchto letech.

Letecká doprava

Letiště Keflavík, cca 170 km západně od vulkánu (a cca 40 km od Reykjavíku) bylo uzavřeno kvůli sopečnému mraku ve dnech 23. – 25. 4. 2010.  

Na Islandu jsou další 3 mezinárodní letiště, schopná přijímat velká letadla. Jedná se o Reykjavík (leží ve stejném směru od sopky jako Keflavík), na severu Islandu leží letiště Akureyri (bylo využíváno leteckým společnostmi Icelandair a Icelandexpress v době odstávky Keflavíku), kam se dá v případě potřeby dojet z jihozápadu ostrova za 5 hodin.

Další letiště je na východě v Egilsstaðiru. Jeho vzdálenost ze západu ostrova je poměrně velká. 35 km odsud je i přístav Seyðisfjörður, odkud vyplouvá trajekt do Dánska (1x týdně).

Silniční doprava: Ihned po erupci byl preventivně uzavřen asi 300metrový úsek na okružní silnici č. 1, aby povodňová vlna nezatopila okolní farmy –  tento úsek je situován na jihu ostrova u vodopádu Seljalandsfoss (mezi obcemi Hvolsvöllur  a Vík). Po odeznění nejsilnější povodňové vlny byla cesta po několika dnech opět zprovozněna. Silnice č. 1 je tak opět celá průjezdná. 

Nesjízdná je pouze silnice č. F 249 do Þórsmörku, kam se dá nyní dojet severněji položenou silnicí F 261, z jejíhož konce plánují Islanďané zavést kyvadlovou přepravu speciálním terénním vozidlem.

Lodní doprava: Trajekt společnosti SMYRIL LINE z Dánska přes Faerské ostrovy na Island je v běžném provozu, erupce na něj nemá žádný vliv. Obvykle bývá v letní sezoně v některých termínech vyprodán, lze tedy předpokládat, že se vzrůstem poptávky bude vyprodáno v létě 2010 termínů více. 

 Další podrobné informace je možné najít na

http://www.periscope.cz/redakce/island/zajezdy-na-island-temer-beze%20zmen-5796.html

Bez komentáře

Buďte první, kdo tento článek okomentuje.

Vložit komentář