Jižní Tyrolsko: Co letos nabízí ráj cyklistů

Jihotyrolské Dolomity ležící na jižní straně hlavního hřebenu Alp nabízejí turistům a bikerům přímo ideální podmínky. Nemusíte se tu obávat studeného větru, dlouho trvajícího deště ani sněhu. Naopak se můžete těšit na celých 300 slunečných dní v roce. 

600 kilometrů údolních cyklistických stezek zaručuje, že si v Jižním Tyrolsku vyberou „tu svou“ jak zdatní tak příležitostní cyklisté. Nemusíte pospíchat ani se nutit do extrémních výkonů, naopak se můžete kochat nádhernými výhledy a čas od času si dopřát velkorysé přestávky na kulturní a kulinářské lahůdky.

V údolí Vinschgau/Val Venosta cyklistické stezky vedou nekonečnými jablečnými sady a středověkými vesnicemi, po úpatí zasněžených obrů horské skupiny Ortlergruppe/Gruppo dell‘ Ortles-Cevedale.

Pokud se vám tato představa zalíbila, můžete využít výhodné nabídky Eventcard: za 16 € pro dospělé a 8 € pro děti do 16 let získáte jednodenní jízdenku na železnici na trase Bozen/Bolzano – Meran/Merano – Mals/Malles a kolo a helmu k zapůjčení zdarma. Více informací najdete na www.vinschgauerbahn.it

Na milovníky horských kol čeká několik stovek kilometrů tras speciálně určených pro horskou cyklistiku. Nabídka je tu opravdu pestrá: od cest kolem bizarních vápencových útvarů až po méně náročné stezky na středomořském jihu.

Mountainbiking v srdci Dolomit –  Světovém přírodním dědictví UNESCO 

Zábavný okruh Sella Ronda můžete nyní vedle lyží zdolat i na horském kole. Žádné jiné pohoří na světě nenabízí tak působivá panoramata jako Dolomity. Horská kulisa v okolí masívu Sella představuje jednu z nejkrásnějších horských krajin světa, která se v létě 2009 stala dokonce součásti Světového přírodního dědictví UNESCO. Na cyklisty tu čeká jedinečná přírodní podívaná, svérázné horské chaty a lahodné speciality.

Trasa lemující masív Sella měří (v závislosti na směru, pro který se rozhodnete) 53 nebo 58 kilometrů. V průběhu výletu vystoupáte do nadmořské výšky 3000 až 3400 metrů. Na objetí masivu na horském kole budete pro oba směry potřebovat celý den – s pomocí průvodce a lanovek postupně zdoláte hned čtyři dolomitské průsmyky:  Grödnerjoch, Campolongopass, Pordoijoch a Sellajoch. 

Pokud si netroufáte na náročnější trasu v terénu, nezoufejte! Sella Rondu můžete projet i po méně náročné trase, která vede pouze po asfaltových silnicích. V sedle kola strávíte také celý den, ale věřte, že se okruh stane jedním z vašich nejnezapomenutelnějších cyklistických zážitků!

Dolomitská údolí jsou také již dlouhé roky dějištěm velkých cyklistických podniků: od roku 1987 se v oblasti Alta Badia každý červenec pravidelně koná závod „Maratona dles Dolomites“. Tento cyklistický závod přitahuje každým rokem stále vetší počet nadšenců – v roce 2009 se díky 8900 účastníkům akce zařadila k nejvýznamnějším amatérským cyklistickým podnikům v Evropě. Viz www.maratona.it

 

Čím je pro silniční cyklisty Maratona, tím je závod Dolomiti Superbike pro bikery. Pokud jde o MTB maratony, patří jihotyrolský závod Dolomiti Superbike s 3500 účastníky k početně nejsilnějším podnikům na světě. Závodí se již tradičně na dvou odlišných trasách v údolí Hochpustertal/Alta Pusteria, kde se můžete mimo jiné kochat výhledy na proslulý skalní útvar Drei Zinnen/Tre Cime. Viz www.dolomitisuperbike.com

 

Novinky 2010

Sellaronda Hero: Gröden/Val Gardena

26.06.2010

www.sellarondahero.com

 

Nejtvrdší MTB maraton v Evropě se koná v jedné z nejkrásnějších krajin světa, v Dolomitech.  Můžete vybírat ze dvou tras – obě však vedou přes čtyři legendární dolomitské průsmyky – Grödnerjoch,  Campolongo Pass, Pordoijoch a Sellajoch – i přes horské sedlo Mehlknechtjoch, kolem dokola fantastických masívů Sella (3152 m) a Langkofel (3181 m). V rámci delší trasy, která měří 82 km a představuje převýšení 4.200 metrů, můžete bojovat o titul SELLARONDA HERO. Kratší trasa měřící 50 km s převýšením 2600 metrů je přece jen méně náročná, takže si závodník zvládne vychutnávat i působivé výhledy na jedinečné Dolomity.

93. ročník Giro d’Italia na Kronplatzu/Plan de Corones 

25.05.2010 – 26.05.2010

www.kronplatz.com/en/giro/

 Po roční přestávce se na Kronplatz vrací druhý nejdůležitější cyklistický závod v Evropě – Giro d’Italia. Stejně jako v případě závodu Sella Ronda Hero, i tady cyklisté projíždějí místy, kde v zimě řezají obloučky lyžaři. Již v roce 2006 byl v rámci poslední etapy Gira na Kronplatzu vyvinut speciální systém, který umožnil průjezd závodní trasy i pro silniční cyklisty, ovšem neubral jí nic na půvabu štěrkové cesty. Odborníci dlouho hledali optimální směs štěrku a cementu, která by cestu sice zpevnila a odvodnila, ale zároveň zachovala její přírodní krásu. Velkou část pětikilometrové trasy pokryla 10-12 centimetrová vrstva směsi, o zbytek se postarala těžká válcovací technika. Trasa horského úseku, který celkem měří zhruba 12,9 km vede nejprve z malé dolomitské vesničky St.Vigil in Enneberg/San Vigilio di Marebbe (1200 m) po asfaltové cestě až k horskému průsmyku Furkelpass (1740 m). Odtud pokračuje po štěrkové cestě, částečně přes lyžařské sjezdovky. Stoupání několikrát dosáhne až 20%. Náročná cesta vede až na vrchol hory Kronplatz v nadmořské výšce 2275 m. Další den se startuje v městečku Bruneck/Brunico a trasa pokračuje přes Brixen/Bressanone, Bozen/Bolzano, horské sedlo Gampenjoch až do Pejo v regionu Trentino. Závodníci si tedy užijí výjimečný závod uprostřed jedinečné horské kulisy.

GPS-pohár v mountainbikingu: Latsch/Laces

www.latsch-martell.it/gps-mtb-cup

Nultý ročník této soutěže se konal v září 2009 ve vesničce Latsch v údolí Vinschgau. A měl velký úspěch! Podnik se proto samozřejmě koná i letos. Soutěžní etapy (v roce 2009 byly 4) budou závodníci zdolávat za pomoci GPS navigace. Navigační údaje získají ihned po registraci. Každý pak může trasu absolvovat podle chuti a nálady, v průběhu cesty je navíc možné sledovat on-line porovnání s kolegy závodníky i s profesionálními cyklisty a třeba se zpětně podívat na dosavadní průběh závodu.

Vedle zapálených bikerů se mohou zúčastnit i sváteční cyklisté případně bikeři požitkáři. Po závodu proběhne tombola, ve které může každý ze závodníků vyhrát věcné ceny. Navigaci GPS si můžete zapůjčit v turistickém centru nebo v partnerských hotelech ve vesničce Latsch.

 

Liteville Trailtrophy 2010: Latsch/Laces

25.06. – 27.06.2010

www.trailtrophy.eu

 V létě 2010 se bude v obci Latsch (údolí Vinschgau) konat první ročník závodu Liteville Trailtrophy. Klání o nejlepšího a nejvšestrannějšího bikera bude probíhat celé tři dny. A těšit se můžete na nejkrásnější trasy regionu. Na závodníky čekají čtyři různě dlouhé etapy (tzv. Trail-Sessions), v rámci kterých bude na jednotlivých úsecích měřen závodníkům čas – a to jak na úsecích do kopce tak z kopce. Závodníci se ve třech dnech musí vypořádat s převýšením 3000 metrů. Terén je technicky velmi náročný, ale zároveň po celou trasu dobře sjízdný. Okolí vesničky Latsch nabízí bikerům ty nejlepší podmínky – přírodní, plynulé a suché tratě.  Díky nim se z Latsche stalo vyhledávané centrum horské cyklistiky. Nový koncept je velice úspěšný: všech letošních 150 startovních míst si závodníci v minulém roce rozebrali během pouhých tří týdnů! Ale žádný strach: ještě máte šanci přihlásit se do ročníku závodu 2011.

 

Křížem krážem údolím Eisacktal/Valle Isarco, a bez námahy! 

Do půjčovny, nasednout a můžete vyrazit… Cyklisté požitkáři mohou v létě 2010 poznávat pamětihodnosti, nejkrásnější vyhlídky i kulturní zajímavosti poprvé ze sedla elektrokola. Elektrokolo (zvané též E-Bike či Pedelec) je elektrické kolo se zabudovaným malým motorem, který cyklistovi usnadňuje namáhavé šlapání. I netrénovaný cyklista tak může podávat výkony téměř profesionální. V údolí Eisacktal navíc funguje hustá síť půjčoven a míst, kde si můžete bez problémů vyměnit prázdnou baterii za nabitou.

Více informací najdete na www.eisacktal.com

Supernabídka údolí Pustertal/Pusteria: kolo a vlak

Protože se projekt speciální nabídky Kolo&vlak v údolí Vinschgau/Val Venosta ukázal jako mimořádně úspěšný, rozhodlo se pro jeho zavedení v létě 2010 také údolí Pustertal. Železniční trasa, která křižuje celých 65 kilometrů údolí mezi Brixenem/Bressanone a Innichenem/San Candido, umožňuje přepravu jízdních kol po celé její délce. Stejně jako již několik let ve Vinschgau můžete i zde od letošního léta bez obav zdolávat na kole tolik kilometrů, kolik jen chcete, a nemusíte se obávat náročné zpáteční cesty. O tu se totiž postará železnice. Kolo můžete před odjezdem buď odevzdat přímo na nádraží nebo ho odvézt zpátky s sebou. Pokud by pro vás byla cesta údolím příliš náročná, ale rádi byste si projeli některé z bočních údolí, můžete využít služeb autobusu Bike-Shuttle. Ten vás i s kolem doveze do požadovaného cíle. Odtud pokračujete po značené cyklistické stezce okruhem zpět do výchozího bodu.

Další informace najdete na www.kronplatz.com

Jak na cyklistiku v Jižním Tyrolsku

Bikeři se mohou těšit na ideální podmínky a skutečně osobní přístup. V zařízeních „Mountainbike Südtirol“ na ně čeká nabídka služeb speciálně navržená právě pro příznivce tohoto sportu. Celkem 21 členských zařízení, která jsou rozeseta po celém Jižním Tyrolsku, nabízí ubytování a služby všech kategorií – od útulného penzionu až po špičkový čtyřhvězdičkový luxus.  Snadno si tu můžete vypůjčit kvalitní kolo, mapy cyklistických tras nebo GPS navigaci. Místní průvodci vám také kdykoli pomohou navrhnout optimální trasu. Uzamykatelné stojany, nářadí nebo náhradní díly – to vše můžete v Jižním Tyrolsku používat bez omezení. A samozřejmě pokud nemáte chuť postarat se o opravu vašeho kola sami, můžete využít odborných služeb partnerských bikeshopů.

Pokud se chystáte s tímto fascinujícím sportem teprve začít, můžete využít širokou nabídku kurzů správné bikerské techniky. Když účastník kurzu získá jistotu nad nově nabytými dovednostmi, může se zúčastnit některé ze speciálních túr pro začátečníky, které probíhají třikrát týdně a vedou je profesionální MTB průvodci. Své zážitky a dojmy pak mohou prodiskutovat v rámci odpoledního vyváženého, ale přesto vydatného bufetu.

Další informace najdete na www.bikehotel-suedtirol.com

Více informací o Jižním Tyrolsku naleznete na webových stránkách www.suedtirol.info

Bez komentáře

Buďte první, kdo tento článek okomentuje.

Vložit komentář