Nadšení přítele z toho, že mu konečně stačím na kole, vystřídaly rozporuplné pocity. Už ho na kole nesmím nikdy předjíždět!
Elektrokolo je vychytaný dopravní prostředek pro ty, co se chtějí hýbat a mohou si jízdu nastavit tak, že se ani moc nezapotí. Což je ideální například na cestu do práce. Samozřejmě pokud se chcete potit, stačí vypnout kouzelné tlačítko a spalujete jen svojí energii.
Na 14 dní jsem si půjčila elektrokolo AGOGS LowStep od ekolo.cz, měla jsem to jako bonusovou rehabilitaci po operaci kolena. S nízkým nástupem (který je určen hlavně pro seniory) se mi lehce nastupovalo. Díky elektrickému pohonu jsem snadno zlehka šlapala a přitom vyjížděla mírné i velké kopce, při kterých bych normálně už dávno supěla (přítel říká: vedla kolo).
První týden jsme skládací elektrokolo naložili do kufru auta s sebou na dovolenou do Nizozemska. Chce to trochu cviku, ale elektrokolo lze poskládat během pár sekund. Sklopíte řídítka, šlapky (aby kolo nebylo příliš široké), odjistíte pojistku a složíte i samotný rám uprostřed kola. Ze 150 cm dlouhého kola máte 90 x 80 x 40 cm velkou hromádku. Výsledný balík nám zabral asi třetinu kufru v autě. Elektrokolo lze takto přepravovat i v menším výtahu, řidiči tramvaje už vás nemohou vyloučit z dopravy. Složené elektrokolo lze vést jako jezdící kufr táhnout po zadním kole (kdybyste jej měli zvedat, váží před 20 kg a baterie pak přes 3 kg).
Nizozemsko je rájem pro cyklisty. Na rovinkách jsem vypínala baterii, a snadno zvládala cesty i s jednoduchou přehazovačkou (převod o 7 stupních obtížnosti). A když jsem zapnula elektrický motor, rychle jsem mizela v dáli a nestačili mi ani místní ostřílení cyklisti. V Amsterdamu jsem si vyzkoušela jízdu po zdejších cyklostezkách. Tak promyšlený systém, kdy se stává cyklista třetím plnohodnotným prvkem města, člověk pochopí až ze sedátka kola. Autonomní cyklostezky s vlastními semafory, které respektují řidiči i chodci, jsou v hierarchickém žebříčku v Nizozemsku na prvním místě. Nejvíc jsem si užívala cestu podél kanálů, když ostatní pluli na lodi.
Cesta po Praze
Doma jsme nastudovali cyklostezky vedoucí přírodou, aby cesta z Petrovic na Zvonařku nebyla monotónní. Potíž některých pražských cyklostezek jsou kořeny stromů, které vlní asfaltové cesty. Což i na tomto kole s odpruženou přední vidlicí a sedátkem přece jen nebylo ideální. Navíc jsem neměla pořádně přichycenou tašku na nosiči, tak mi párkrát první den spadla i se svačinou. Druhý den jsem se už maximálně vyhýbala všem nerovnostem, či je přejížděla velmi opatrně a tašku jsem na nosiči ještě lépe připevnila. Po příjemných 20 kilometrech jsem byla příjemně probuzená a nabuzená jako nikdy předtím.
Druhou variantou cesty na kole, kterou jsem vyzkoušela, byla kombinace elektrokolo a metro. Dojela jsem na Skalku, kde jsem výtahem sjela přímo na nástupiště. Vystoupila jsem raději na náměstí Jiřího z Poděbrad, abych nemusela nosit kolo po schodech, ačkoliv by to většina lidí zvládla. Odtud to bylo na Zvonařku už jen kousek.
Dojmy z Prahy
Byla jsem překvapená kolik hezkých zákoutí podél Botiče a vůbec podél cyklostezek se v Praze ukrývá. Zkuste si to také někdy projet.
Jezdila jsem především bezpečně, pokud byla na silnici složitější křižovatka, rozkopaná silnice, raději jsem zvolila pomalejší chůzi/cestu po chodníku. Soužití chodců a cyklistů je složité, vždy můžete narazit na chodce, který se motá na cyklostezce. Anebo na cyklistu, který jede na chodníku příliš rychle a obtěžuje. Stejně tak se hlupák najde i za volantem: řidič odbočoval doprava přes cyklostezku, ani se nerozhlédl a málem přejel přítele na kole. Obezřetní a ohleduplní musí být jednoduše všichni.
Klíčkem zapnete baterii. Následně pohon ovládáte dvěma knoflíky na řídítkách. Zeleným zapnete/vypnete automaticky nastavený systém, který pomáhá cca při každém čtvrtém šlápnutí. Plynule tak odlehčuje zátěž vaší jízdy. Červený „boost“ knoflík pomáhá i ve chvíli kdy nešlapete, například při rozjezdu i při jízdě, kdy potřebujete jet na maximum (křižovatky nebo chcete dohnat přítele do kopce).
Výhody/nevýhody elektrokola AOGS LowStep
+ baterie při plném užívání vydržela i na 50 km při průměrné rychlosti cca 20km/h
+ na cestě do kopce předjedete všechny profi cyklisty
+ nemusíte se potit
+ budete hvězdou města, dostanete se pohodlně všude
+ sportujete, zlepšujete si kondičku a vyplavují se endorfiny
+ těžké věci za vás nese nosič
+ přídavné tlačítko boost pomáhá rozjet elektrokolo, aniž byste šlapali
+ elektrokolo lze složit
+ snadno se nastupuje/zastavuje i na frekventovaných místech
+ odpružené sedlo
– Na rovině je maximální rychlost cca 25 Km/h
– zvykáte si na nezvykle malý průměr kol
– elektrokolo je určené na rovnější povrch, nízký nástup na kolo je daní za hrboly, kde můžete štrejchnout šlapkou
– elektrokolo váží 20 kg plus 3 kg s baterií