Spiced up: Testovací jízda v zamrzlém Laponsku

Ačkoliv v podstatě v celých Alpách by se letos nebýt zasněžovací techniky nelyžovalo, sever Švédska pořád patří mezi těch několik málo míst v Evropě, kde zima vypadá tak, jak si ji možná pamatujete z dětství. Do zamrzlého Laponska jsme vyrazili otestovat novou RAV 4 v přiostřené verzi GR Sport. Kde jinde taky zjistit, jestli je taková, jak se o ní říká.

V laponské Lulee vzniklo první kryté obchodní centrum na světě a už po pár hodinách ve městě celkem rychle pochopíte, proč si tenhle projekt místní vymysleli. Blízkost severního polárního kruhu, který je odtud vzdálen 133 kilometrů, dělá s klimatem svoje. Když bydlíte v Lulee, není od věci navléknout si ráno před cestou do práce na boty přídavné kovové bodáky – seženete je tady všude. Možná to tak dělají i zaměstnanci místního prvního datového centra Facebooku mimo území Spojených států amerických. Volba padla sem, protože v Lulee IT centra poměrně dost ušetří na chladící technice. A právě tenhle pátý největší švédský přístav a sídlo národní ledoborcové flotily si Toyota sebevědomě vybrala jako výchozí bod pro představení nové RAV4 GR SPORT.

Nová kapitola

Město ale bylo jen odpočinkovou základnou pro první noc na nabrání sil po zdlouhavé cestě na daleký sever. Z Luley jsme brzy ráno vyrazili po zamrzlém Botnickém zálivu na psím spřežení za město, kde už v loděnici čekala flotila perleťově bílých SUV příhodně ladících se zasněženou švédskou krajinou. Je čas přesednout ze saní za volant.

Toyota RAV4 GR SPORT je nejnovější kapitolou v příběhu oblíbeného SUV debutově představeného v roce 1994. Přídomek GR SPORT obohacuje populární japonský model o stylistické prvky inspirované úspěchy továrního závodního týmu TOYOTA GAZOO Racing, které umocňují jeho sportovnější charakter. Aktuální launch s pohonem všech kol, jehož srdcem je benzinový čtyřválec o objemu 2,5 litru, slibuje emotivnější jízdní zážitek, ale zároveň díky globální platformě Toyota GA-K vyniká skvělou ovladatelností a vysokým komfortem i úrovní bezpečí v prostorném interiéru. A bezpečí bude pro naši skandinávskou misi důležité.

Nepoutat se, nezamykat, nezastavovat

Kokpitu dominuje plně digitální 12,3″ přístrojový štít s jemnou grafikou, který umožňuje upravovat obsah podle požadavků řidiče nebo charakteru cesty. Ten je v našem případě opravdu speciální – brzy po opuštění Luley jsme totiž opustili i standardní silnice a vydali se na ty sezonní v podobě zamrzlých zálivů, jejichž plochy v zimě slouží jako pravidelně protahované a vykolíkované dopravní trasy i se značkami zaraženými do ledu. Jízda po ledu má svá specifika, a ačkoliv je tady běžnou součástí života místních, led se samozřejmě může probořit. Před vjezdem na hladkou lesklou plochu tedy dostáváme důrazné a jasné instrukce – pás si připoutejte za zády, dveře nechte odemčené, ztlumte rádio, zbytečně nezastavujte a udržujte se v módu pro nouzové vystoupení. To naštěstí nebylo potřeba, takže jsme se mohli soustředit na jízdní vlastnosti nové Toyoty, která se i na ledu chovala absolutně sebejistě, a i při ostřejších manévrech zůstávala podobně stabilní jako na táhlých silnicích mezi lesy přerušovanými jen sem tam pitoreskními vesničkami s červeno-bíle natřenými domky.

Od pohledu ostřejší

Nové provedení GR SPORT se od ostatních zástupců modelové řady RAV4 odlišuje řadou vnějších detailů podporujících jeho dravější charakter, na který upozorňuje i decentní emblém GR na přídí a zádi. Přední partie vozu zaujmou řešením masky chladiče, jejíž mřížka s motivem G je určena výhradně pro verzi GR SPORT. Stejný vzor je použit u větších rámečků kolem mlhovek, které navíc zdobí výrazné rámování ve tvaru bumerangu pro dosažení robustnějšího postoje vozu. Pro zvýraznění tohoto efektu je spodní část předního nárazníku vyvedena v tmavě šedém metalickém odstínu. K rozhodnému vzhledu RAV4 přispívá i ostřejší profil zadních oken a devatenáctipalcová litá kola GR SPORT s černou povrchovou úpravou navržená s ohledem na nižší hmotnost při současném zvýšení tuhosti.

Sportovnější vzhled GR SPORT jde ruku v ruce s vylepšeními podvozku. Díky užšímu nastavení pružin a tlumičů nabízí RAV4 v tomto provedení řízení s ještě lepší odezvou. Standardem je inteligentní pohon všech kol s označením AWD-i. Ten přináší nižší spotřebu paliva ve městě, tišší chod za vysokých rychlostí a vylepšené záběrové schopnosti na površích s nízkou adhezí. Třeba na ledu. Approved.

Oheň na ledu

Když opadne prvotní adrenalin z jízdy na ledu a laponské nafialovělé nebe začne růžově hořet a pak šednout, místní ticho a odlehlost mohou na člověka působit až melancholicky. To ale pro tentokrát nebylo v plánu a hladinu adrenalinu jsme si tak doplnili do požadovaných nadstandardů večerním přejezdem Botnického zálivu na sněžných skútrech. Ty mimochodem odhalily skutečný charakter motorizovaného cestování po ledě, které člověku rozproudí krev v žilách natolik, že se mu i v místních patnácti pod nulou orosí čelo. Když pak na dohled cíli skoro hodinového rodea zjistíte, že na břehu ve tmě problikává kožené tee-pee, finálně propadnete drsné romantice severu. Skútry odstavujeme, jeden po druhém příjemně unavení roztahujeme oponu tee-pee, v jehož středu je nad ohništěm postavená očouzená cínová konvice plná horké brusinkové šťávy a na otázku zda si ji dáme s vodkou nebo bez odpovídáme jednoznačně. Je čas začít trávit zážitky z dlouhého dne a těžká uzená vůně kouře je k tomu ideálním podkresem. Skål!

Autor: Jitka Krulcová, Foto: Toyota Official, archiv

Mohlo by vás zajímat