Ekologická a stylová jízda: Chevrolet Corvette E-Ray

Chevrolet Corvette E-Ray je na jedné straně v otázkách designu i orientace na výkon věrný svým kořenům a na straně druhé přináší řadu revolučních novinek. Představuje se totiž jako první Corvette pro sériovou výrobu, jejíž vidlicový osmiválec doplňuje elektromotor. Další premiéru si tato novinka zopakovala s faktem, že je první v historii své modelové řady s pohonem všech čtyř kol.

Chevrolet Corvette se zrodil během první poloviny padesátých let minulého století jako automobil snů a zároveň i reakce koncernu General Motors na příliv sportovních vozů z Evropy na americký trh. Veřejnosti se koncept první generace budoucí legendy poprvé představil v lednu roku 1953 na výstavě Motorama v hotelu Waldorf Astoria v New Yorku. Karoserie ladných tvarů byla vyrobena z tehdy téměř kosmického materiálu v podobě laminátu, ale ukrývala poměrně konvenční techniku. V následujících letech zůstala Corvette věrná své tradiční koncepci s motorem podélně uloženým v dlouhé přídi a dvoumístným interiérem usazeným těsně před zadní poháněnou nápravou.

Celkem sedm generací charakterizuje toto řešení, které bylo opuštěno až s příchodem generace osmé, jejíž premiéra se odehrála v červenci roku 2019. Chevrolet Corvette je sice i nadále dvoumístným sportovním až supersportovním vozem, ale kabinu má nyní posunutou lehce směrem k přední nápravě, zatímco před tou zadní má uložen vidlicový osmiválec.

Letos v lednu dovršila automobilka Chevrolet sedmdesát let od představení první generace Corvette a v rámci oslav odhalila nového zástupce osmé generace, připraveného pro modelový rok 2024. Ten přijíždí pod jménem Corvette E-Ray s řadou netradičních řešení v oblasti pohonného systému.

Dva jsou víc než jeden

Corvette E-Ray využívá stejně jako základní model Stingray vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru s nejvyšším výkonem 369 kW, tedy 495 k a točivým momentem 637 N.m, který má uložen podélně před zadní nápravou a spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou s možností řazení pádly pod volantem. Jenže to není všechno. Zásadní novinku a doslova revoluční skok v koncepci modelové řady Corvette představuje dodatečný, u přední nápravy uložený elektromotor o výkonu 120 kW, tedy 160 koní, a točivém momentu 165 N.m, který roztáčí přední kola. Potřebnou energii tomuto elektromotoru poskytuje ve středovém tunelu mezi sedadly umístěná lithium-iontová baterie s kapacitou 1,9 kWh, která se dobíjí rekuperací kinetické energie při brzdění a přebytečnou energií ze spalovacího motoru. Vedle baterie pro elektromotor u přední nápravy je Corvette E-Ray vybavena i 12V lithium-iontovou baterií pro start-stop systém osmiválce.

Duší sprinter

Kombinovaný výkon obou zmíněných motorů je 481 kW, tedy 655 koní, a Corvette E-Ray se i díky němu stává aktuálně nejrychlejším sériovým zástupcem své modelové řady, když zvládne akceleraci z 0 na 60 mil v hodině (96 km/h) za pouhých 2,5 sekundy. Nejen mezi americkými řidiči oblíbený sprint na čtvrt míle, což je zhruba 400 metrů, pak elektrifikovaná novinka zvládne za 10,5 sekundy s rychlostí 209 km/h. V čistě elektrickém režimu s označením Stealth Mode se má maximální rychlost pohybovat kolem 72 km/h.

Svaly i čáry

Elektrifikovaný pohonný systém rozhodně poskytuje vzrušující zrychlení, a to nejenom v přímce, ale i při výjezdech ze zatáček nebo během předjížděcích manévrů. Vedle nadprůměrných dynamických schopností však Corvette E-Ray vyniká i v oblasti běžného každodenního využití. Na tom má lví podíl inteligentní pohon všech kol, který Chevrolet označuje jako eAWD. Ten se totiž prakticky neustále přizpůsobuje podmínkám na povrchu vozovky a potřebám řidiče. Při temperamentní jízdě nebo při ztrátě adheze se automaticky zvyšuje aktivita pohonu předních kol, čímž se zlepší stabilita vozu. Na špičkových jízdních vlastnostech se podílí i standardně montované odpružení Magnetic Ride Control 4.0 se třemi různými stupni nastavení a také karbon-keramické brzdy Brembo, které se ukrývají za 20″ a 21″ koly s celoročními pneumatikami Michelin Pilot Sport, jejichž na přání dodávanou alternativu představují letní pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Chování Corvette E-Ray může řidič samozřejmě upravovat za pomoci šesti volitelných režimu, jimiž jsou Tour, Sport, Track, Weather, My Mode a Z-Mode. Řidiči mohou také zvolit funkci Charge+, která maximalizuje stav nabití baterie.

Rysy po předcích

V oblasti designu karoserie i provedení interiéru zůstává E-Ray věrný výchozímu modelu Corvette Stingray, od nějž se odlišuje spíše v detailech. Mezi ty nejzásadnější se řadí rozšíření karoserie o zhruba 9,14 milimetru, což souvisí s úpravami v oblasti přední nápravy a použitím širších pneumatik. Nejviditelnější změny pak představuje přepracované řešení předního nárazníku s nově tvarovanými vstupy vzduchu a podobná úprava na zádi, kde se nově objevily odvětrávací otvory. Specifický design navržený pro model E-Ray mají i pětipaprsková litá kola.
V případě interiéru jsou hlavní novinky v nabídce možných odstínů čalounění a obložení. Aplikace E-Ray Performance pak na displeji informačního a zábavního systému poskytuje řidiči přehled o tom, jak pracuje hybridní pohonný systém, a nabízí tři různé verze zobrazení.

Mohlo by vás zajímat