Ekologická a stylová jízda: Chevrolet Corvette E-Ray

Chevrolet Corvette E-Ray je na jedné straně v otázkách designu i orientace na výkon věrný svým kořenům a na straně druhé přináší řadu revolučních novinek. Představuje se totiž jako první Corvette pro sériovou výrobu, jejíž vidlicový osmiválec doplňuje elektromotor. Další premiéru si tato novinka zopakovala s faktem, že je první v historii své modelové řady s pohonem všech čtyř kol.

Chevrolet Corvette se zrodil během první poloviny padesátých let minulého století jako automobil snů a zároveň i reakce koncernu General Motors na příliv sportovních vozů z Evropy na americký trh. Veřejnosti se koncept první generace budoucí legendy poprvé představil v lednu roku 1953 na výstavě Motorama v hotelu Waldorf Astoria v New Yorku. Karoserie ladných tvarů byla vyrobena z tehdy téměř kosmického materiálu v podobě laminátu, ale ukrývala poměrně konvenční techniku. V následujících letech zůstala Corvette věrná své tradiční koncepci s motorem podélně uloženým v dlouhé přídi a dvoumístným interiérem usazeným těsně před zadní poháněnou nápravou.

Celkem sedm generací charakterizuje toto řešení, které bylo opuštěno až s příchodem generace osmé, jejíž premiéra se odehrála v červenci roku 2019. Chevrolet Corvette je sice i nadále dvoumístným sportovním až supersportovním vozem, ale kabinu má nyní posunutou lehce směrem k přední nápravě, zatímco před tou zadní má uložen vidlicový osmiválec.

Letos v lednu dovršila automobilka Chevrolet sedmdesát let od představení první generace Corvette a v rámci oslav odhalila nového zástupce osmé generace, připraveného pro modelový rok 2024. Ten přijíždí pod jménem Corvette E-Ray s řadou netradičních řešení v oblasti pohonného systému.

Dva jsou víc než jeden

Corvette E-Ray využívá stejně jako základní model Stingray vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru s nejvyšším výkonem 369 kW, tedy 495 k a točivým momentem 637 N.m, který má uložen podélně před zadní nápravou a spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou s možností řazení pádly pod volantem. Jenže to není všechno. Zásadní novinku a doslova revoluční skok v koncepci modelové řady Corvette představuje dodatečný, u přední nápravy uložený elektromotor o výkonu 120 kW, tedy 160 koní, a točivém momentu 165 N.m, který roztáčí přední kola. Potřebnou energii tomuto elektromotoru poskytuje ve středovém tunelu mezi sedadly umístěná lithium-iontová baterie s kapacitou 1,9 kWh, která se dobíjí rekuperací kinetické energie při brzdění a přebytečnou energií ze spalovacího motoru. Vedle baterie pro elektromotor u přední nápravy je Corvette E-Ray vybavena i 12V lithium-iontovou baterií pro start-stop systém osmiválce.

Duší sprinter

Kombinovaný výkon obou zmíněných motorů je 481 kW, tedy 655 koní, a Corvette E-Ray se i díky němu stává aktuálně nejrychlejším sériovým zástupcem své modelové řady, když zvládne akceleraci z 0 na 60 mil v hodině (96 km/h) za pouhých 2,5 sekundy. Nejen mezi americkými řidiči oblíbený sprint na čtvrt míle, což je zhruba 400 metrů, pak elektrifikovaná novinka zvládne za 10,5 sekundy s rychlostí 209 km/h. V čistě elektrickém režimu s označením Stealth Mode se má maximální rychlost pohybovat kolem 72 km/h.

Svaly i čáry

Elektrifikovaný pohonný systém rozhodně poskytuje vzrušující zrychlení, a to nejenom v přímce, ale i při výjezdech ze zatáček nebo během předjížděcích manévrů. Vedle nadprůměrných dynamických schopností však Corvette E-Ray vyniká i v oblasti běžného každodenního využití. Na tom má lví podíl inteligentní pohon všech kol, který Chevrolet označuje jako eAWD. Ten se totiž prakticky neustále přizpůsobuje podmínkám na povrchu vozovky a potřebám řidiče. Při temperamentní jízdě nebo při ztrátě adheze se automaticky zvyšuje aktivita pohonu předních kol, čímž se zlepší stabilita vozu. Na špičkových jízdních vlastnostech se podílí i standardně montované odpružení Magnetic Ride Control 4.0 se třemi různými stupni nastavení a také karbon-keramické brzdy Brembo, které se ukrývají za 20″ a 21″ koly s celoročními pneumatikami Michelin Pilot Sport, jejichž na přání dodávanou alternativu představují letní pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Chování Corvette E-Ray může řidič samozřejmě upravovat za pomoci šesti volitelných režimu, jimiž jsou Tour, Sport, Track, Weather, My Mode a Z-Mode. Řidiči mohou také zvolit funkci Charge+, která maximalizuje stav nabití baterie.

Rysy po předcích

V oblasti designu karoserie i provedení interiéru zůstává E-Ray věrný výchozímu modelu Corvette Stingray, od nějž se odlišuje spíše v detailech. Mezi ty nejzásadnější se řadí rozšíření karoserie o zhruba 9,14 milimetru, což souvisí s úpravami v oblasti přední nápravy a použitím širších pneumatik. Nejviditelnější změny pak představuje přepracované řešení předního nárazníku s nově tvarovanými vstupy vzduchu a podobná úprava na zádi, kde se nově objevily odvětrávací otvory. Specifický design navržený pro model E-Ray mají i pětipaprsková litá kola.
V případě interiéru jsou hlavní novinky v nabídce možných odstínů čalounění a obložení. Aplikace E-Ray Performance pak na displeji informačního a zábavního systému poskytuje řidiči přehled o tom, jak pracuje hybridní pohonný systém, a nabízí tři různé verze zobrazení.

Mohlo by vás zajímat

AdventureProč vyrazit jachtařit na Elbu?

Ostrov Elba, třetí největší ostrov Itálie, je nejen bohatý na historii, ale představuje také ideální destinaci pro milovníky jachtingu. Tento krásný ostrov v Tyrhénském moři nabízí úchvatné scenérie, klidné zátoky a malebné přístavy, které lákají jachtaře z celého světa.