Zatímco fyzická obnova města probíhala s miliardovými investicemi do infrastruktury, kulturní a sociální dopady byly hlubší, méně viditelné — a přetrvávají dodnes. V době hurikánu tvořili Afroameričané více než 67 % obyvatel města. Právě jejich čtvrti, jako Lower Ninth Ward, byly zasaženy nejvíce. Tisíce lidí přišly o domovy a desítky tisíc lidí byly trvale vysídleny a nikdy už se nevrátily.
Kromě materiálních škod Katrina destruktivně poznamenala také komunitní struktury jako kostely, školy či jazzové kluby, ale i typické tradice. Mezi nimi vynikají Second Line pochody, tradiční komunitní pouliční slavnosti s živou kapelou, které mají hluboké kořeny v afroamerické kultuře města. Původně se jednalo o oslavné pohřby, později se tradice rozšířila i na svatby a další životní události. Mardi Gras Indians Super Sunday, která je součástí karnevalu Mardi Gras a koná se vždy třetí březnovou neděli, je také jedním z pilířů tamější černošské identity a kulturního dědictví města.
Přestože fyzické domy padly, kultura nezemřela. Naopak — jazz, gospel, blues a brass band hudba se staly nástrojem odporu, paměti a léčení. Hudba živých brass bandů vycházela z ruin a hrála v ulicích ještě předtím, než byly odklizeny trosky. „Když nemůžeš mluvit, zpívej. Když nemůžeš stát, tanči,“ znělo tehdy mezi komunitami. Kapely jako Rebirth Brass Band nebo Hot 8 Brass Band zachytily traumata i naději ve své tvorbě — a pro mnohé se staly symbolem, že město žije dál.
Mnoho Afroameričanů se po katastrofě nevrátilo do svých čtvrtí — částečně kvůli zničenému bydlení, ale také kvůli záměrům vedení města. V některých oblastech nebyly obnovovány veřejné služby, školy či dopravní spoje. Jiná místa zažila rychlou gentrifikaci, která zvedla ceny nájmů natolik, že si je původní obyvatelé nemohli dovolit.
Zejména bolestivý byl zásah do školského systému: více než 7 000 učitelů, převážně černošských, bylo po Katrině propuštěno. Školy byly reorganizovány na charterový systém, kde původní komunitní kontrola ustoupila privatizaci. Tento krok je dodnes terčem kritiky jako systematické vymazání černošské pedagogické a kulturní přítomnosti.
Černošská kultura zůstává dominantním rysem městské identity, ať už jde o hudbu, kreolskou kuchyni nebo jazyk. Lidé, kteří tuto kulturu přinesli, však často žijí na okraji města nebo zcela mimo něj. Přesto se komunita nevzdává: zakládají se kulturní centra, komunitní školy, hudební workshopy i památníky pro oběti Katriny.
Letos v srpnu proběhly v New Orleans vzpomínkové pochody, gospelové a jazzové koncerty i tiché chvíle za oběti. Katrina se stala vzpomínkou i varováním, že nestačí město obnovit fyzicky, pokud se z něj vytratí jeho duše. Hurikán Katrina sice změnil tvář New Orleans, ale nezničil jeho srdce. Afroamerická kultura, navzdory všem ztrátám, zůstává živá, hrdá a odolná. Dvacet let po katastrofě už není jen symbolem bolesti — ale i síly, paměti a pokračujícího boje za rovnost a uznání.
Foto: Pixabay, Unsplash