O co vás na Seychelách připraví piráti?

Seychely patří mezi nejluxusnější destinace, jež pravidelně vyhledávají celebrity i turisté, kteří chtějí zažít ultimátní kombinaci high-endových resortů a těch nejbělejších pláží s azurovým oceánem. Právě v těchto destinacích se očekává prvotřídní servis, jako je designové ubytování, sofistikovaný wellness a dokonalé gastronomické zázemí. Co se však stane, když chybí jedna zásadní položka, která ke snové getaway na Seychelách prostě patří?

„Normálně bych vám nabídl skleničku šampaňského Louis Roederer, ale stále na něj čekáme. Už několik měsíců,“ prozrazuje hlavní sommeliér restaurace Maison des Epices na privátním ostrově Platte na Seychelách, kde luxusní hotelová síť Waldorf Astoria letos otevřela svůj resort. „Jeho dodání, stejně jako prosecca a dalších vín z Evropy, tedy konkrétně z Francie a Itálie, blokují piráti v Suezském průplavu,“ vysvětluje. Ne, že by tu nebylo co pít, zvýšená agresivita jemenských rebelů v oblasti Rudého moře však výrazně ovlivňuje dovoz významných artiklů. A nejen na Seychelách.

V posledních měsících se Suezský průplav, jedna z nejdůležitějších vodních cest pro mezinárodní obchod, stal dějištěm opakovaných útoků na nákladní lodě. Tyto incidenty vedly nejen k okamžitým bezpečnostním obavám, ale měly také hluboký dopad na globální logistiku a ekonomiku. Od zvýšených nákladů na dopravu po významná zpoždění dodávek, důsledky těchto útoků mají dalekosáhlé finanční dopady po celém světě.

Suezský průplav spojuje Středozemní moře s Rudým mořem a poskytuje tak přímou lodní trasu mezi Evropou a Asií, čímž se vyhýbá dlouhým objížďkám kolem Afriky. Průplavem průměrně propluje denně asi 60 lodí s nákladem v hodnotě kolem 10 miliard eur, což odpovídá přibližně 30 % světového námořního nákladu. To z něj činí centrální lokaci pro globální logistiku a obchod.

Jak to všechno začalo a na co se připravit?

Na konci roku 2023 byl Suezský průplav zasažen sérií útoků, zejména ze strany rebelů Houthi. Tyto útoky přiměly hlavní přepravní společnosti změnit své trasy a volit delší a nákladnější trasu kolem Mysu Dobré naděje, která prodlužuje dodací lhůtu minimálně o deset dní. Hned na začátku letošního roku se výrazně projevil pokles obchodu ve dvou klíčových lodních trasách – v Suezském a Panamském průplavu. Podle Financial Times byl počet nákladních lodí v Suezském průplavu v první lednový týden o 90 % nižší než na začátku roku 2023.

Během prvních dvou měsíců klesl objem obchodních transakcí v Suezském průplavu oproti minulému roku o polovinu, zatímco v Panamském průplavu došlo k poklesu o 32 %. Situace tak jasně narušila dodavatelské řetězce a významně ovlivnila makroekonomické ukazatele.

Tyto změny mají velmi komplexní důsledky na efektivitu globálního obchodu – zvýšené náklady na dopravu, delší dodací lhůty, náročnější logistika, vyšší ceny za pojistné i zpožděná cash flow, která může být pro menší společnosti až likvidační. Extra náklady, které jsou často přenášeny na spotřebitele, zase ovlivňují cenovou dynamiku na trzích. Společnosti proto musí významně přizpůsobit své strategie, aby zvládly s co nejmenšími škodami čelit těmto výzvám.

Autorka: Erika Nová, Foto: Archiv Luxury Travel Digest, Pixabay

Mohlo by vás zajímat